Sund, smart och slutkörd

Ikväll har jag varit på ett seminarium under ledning av Anna-Lena Brundin.

"Ett seminarium för dig som är kvinna mellan 25 och 40 år och som vill påverka ditt yttre och inre välbefinnande"

Sponsrat av Mjölkfrämjandet! Ja de finns fortfarande, och oj vad nyttigt det är med mjölk ska du veta! 5 dl om dagen hela livet...


Seminariet var trevligt (ja det råkar vara det ord som ploppade upp nu) och underhållande. Mycket skratt och några tankeställare. Ska väl inte påstå att jag lärde mig så värst mycket nytt. Men ibland kan det vara skönt att få sina kunskaper bekräftade och bli lite påmind om vad som är nyttigt när det gäller kost och hälsa.

Jag vill nog ändå påstå att seminariet var ganska allmänt hållet angående kvinnors hälsa, från benskörhet och livmoderhalscancer till relationer och humor.

Här kommer några glimtar - som jag tyckte var minnesvärda - av det som sades.



Om lycka. Varför är det så svårt att vara lycklig?? Om du eller någon annan mår dåligt, letar vi efter orsaken.
-Varför mår jag så dåligt, voj voj voj.
Analysera, analysera.... Men när du är lycklig tänker du inte så mycket på det. Då är det bara så. Tills du blir olycklig igen. - Voj voj voj varför mår jag så dåligt. Analysera analysera.....

Nästa gång du känner dig lycklig, stanna då upp och fråga hur det kommer sig att du är lycklig just idag. Vad kan du göra för att känna så här oftare? Försök också att sänka kraven på att va lycklig. Leta efter det som är bra.


Anna-Lena Brundin hävdade att vi blir lyckligare av att sova mer. Små barn skrattar 270 gånger oftare än en vuxen. Inte konstigt. Barnen tvingar vi i säng klockan sju på kvällen medan vi själva sitter vakna framför TV:n och sappar för att leta efter lyckan... Barnet vaknar piggt och glatt på morgonen, medan du själv vill dra täcket över huvudet för att du är så trött!

Så alltså; -Sov mera! Gå å lägg er! Gör det till en hobby!



En av de som föreläste hette Kjell Gustafsson, familjeterapeut mm. Han pratade om att vi kvinnor är bra på att skapa "måsten". Måsten skapar stress. Vänd på det. Säg - Jag vill...

Kanske handlar det om något så tråkigt som att städa. - Jag vill städa, eftersom jag vill ha det fint omkring mig. Det är ingen som tvingar dig att städa.


Han pratade också om fyra saker som är viktiga i en relation;

Omsorg - att se, att bry sig. -Kul att se dig! - Hur mår du? osv.

Uppskattning - Va du e bra!

Kommunikation - Män kommunicerar i allmänhet mer på ett handlande plan medan kvinnor ofta kommunicerar på ett känslomässigt plan. Försök kommunicera rakt och till varandra.

Humor - Skrattet får inte ta slut!



I övrigt bestod en stor del av seminariet av att hushållsläraren och kostinformatören Ulla-Kerstin Nilsson-Blom pratade om kost. Detta tänker jag snabbt sammanfatta så här:

God mat gör gott. Mat är en livslång njutning. Ge maten tid och ät efter ditt sunda förnuft. Banta aldrig.

Och slutligen; - Drick mjölk!


Kommentarer
Postat av: Jessica P

Åh, va bra att jag nu fått det viktigaste från det där
seminariet. Jag hade inte kunnat gå eftersom jag är överårig! (Hur kom Anna-Lena in??) Varför åldersgränser överhuvudtaget här? Alla kan väl behöva höra om lycka o allt annat. Och varför inga män?
Sån tur det är då att din sida finns, Sofia!
Det där är ju sånt man behöver bli påmind om med jämna mellanrum. Och så ett glas mjölk därtill.

2007-10-18 @ 19:04:32
Postat av: Hella

Det lät som en riktigt bra och innehållsrikt seminarium.
Hittade hit av en slump, men fann mycket intressant läsning.
Ha en bra dag
/Helena


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback