GAD

Hypokondriker som jag är har jag nu givit mig själv en ny diagnos efter att ha läst dagens "City".
GAD - generaliserat ångsetsyndrom. En dold psykisk sjukdom som enligt tidningen drabbar var femte kvinna. GAD handlar om en överdriven ängsla och oro för vardagliga ting, som leder till muskelspänningar, sömnsvårigheter, uttröttbarhet mm. Ytterligare en bokstavssjukdom att titulera personer som inte är på topp. Personer som inte tar livet med en axelryckning.
Precis som med stökiga barn (ADHD, DAMP etc) gllar vi att sätta bokstavkombinationer på vuxna som inte mår helt bra. Andra bokstäver är tex IBS, PTSD, PMS... ;-)

Diagnoser hit och diagnoser dit. I vissa fall är det säkert bra, en lättnad och en förklaring till varför man mår som man mår, varför man är som man är.
Jag tror dock att många av oss har en släng av flera av dessa syndrom...  I alla fall upplever jag att jag ofta passar in i symtombeskrivningarna.... eller så är jag j-ligt sjuk! =)) Kanske skulle begära förtidspension pga ASJLOTJHS - Alla-Sjukdomar-Jag-Läser-Om -Tycks-Jag-Ha- Syndromet ? 

Kommentarer
Postat av: Tessan

Själv har jag förvandlat min ärvda hypokondri (japp,ligger i släkten) från att vara orolig för att själv bli sjuk, till att istället oroa mig för alla andras hälsa! Jag som precis pustat ut för att du fött ett välskapt, vackert barn, är nu istället oroad för ditt ASJLOTJHS!! Hoppas du slipper förtidspension pga av detta, för man får inte vara det minsta sjuk om man ska klara av fighten med Försäkringskassan. Ja, bara man ringer dit, så har man dragit på sig ytterligare en diagnos. Minst. Typ panikångest, depression, högt blodtryck eller hjärtsvikt... Undrar om det finns med i deras arbetsbeskrivning? För att skära ner antalet obefogade sjukskrivningar? Efter några turer med Försäkringskassan är man garanterat sjuk, och därmed kan de klappa sig på magen och känna sig nöjda med sitt jobb. Här sjukskrivs inga friskusar, liksom!

2008-01-26 @ 00:12:30
Postat av: vindensmelodi

Jag är med i gänget för hypokondrpanelen :-)) Jobbigt, men sant :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback