Kladdiga ungar och dåligt tålamod

Kladdiga ungar gör mig nervös.
Mitt tålamod är alldeles för dåligt. I alla situationer!
Och jag tycker inte om när saker går sönder.

Dessa tre saker gör mitt liv som småbarnsförälder lite jobbigt. I övrigt är jag en SuperMorsa!! Jag är kärleksfull, lekfull, snäll men bestämd och hyfsat konsekvent och pedagogisk. MEN.........
Jag måste träna på de ovanstående tre egenskaperna som gör mig nervös, stressad och arg.

Kladd är inte så farligt. Vad gör det om det kommer lingonsylt i soffan?  innombords; katastrof, katastrof! soffan blir förstörd. Stress, hjärtklappning, spända käkar. och ilska
Tålamod. Barnen vill inte klä på sig just nu. Barnen vill inte sitta i vagnen. Barnen vill inte sova. Vad gör det? Låt dem göra saker i sin takt. Du är väl föräldraledig för barnens skull, eller hur?!  Jo visst, visst. Men jag blir stressad. jag mår dåligt när min dagsplanering ständigt ruckas och när saker inte blir som jag har tänkt. Jag blir alldeles vansinnigt stressad av det!!
Och jag tycker inte om när saker går sönder.  Vilket de ovillkorligen gör när man är en barnfamilj. Jag tycker inte om kantstötta tallrikar och repiga CD-fodral. Men saker blir slitna. Kläderna blir fläckiga. Nåja, jag får väl leva med det...

Det där med tålamodet är det värsta. En så´n som jag, med tydlig A-personlighet, som vill att allt ska hända NU NU NU och som hatar att bli hindrad i sitt "flöde", mår väldigt dåligt  när detta flöde ständigt stoppas. Eftersom jag alltid blickar framåt och har mer eller mindre uttalade planer för hur min dag ska se ut, vill jag att allt ska flyta på som planerat, för att jag inte ska bli stressad. Jobbigt och lite stört, jag vet!!   Jag måste verkligen träna på att tycka att det är ok att dagen får bli som den blir. Leva i nuet, leva i nuet.......... Hm, jag var ju bra på det här ett tag. Vart tog det vägen? Nu måste jag börja om. För mycket ansvarstagande. Släpp! Ta det lugnt i hjärnan ( för det är den som stressar)! sitt ner, studera snigeln som hänger i trädet...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback