Unna dig själv en positiv tanke

När jag fyllde år fick jag en anteckningsbok av min vännina.
Inte vilken anteckningsbok som hellst - det var Sofias bra-bok! En "Jag-är-bra-bok" där jag varje kväll ska skriva tre bra saker som jag gjort under dagen. Det är ju annars lätt hänt att man kryper ner under täcket på kvällen och ligger där  å grämer sig över allt som gått fel; - Varför sa jag så till honom.... - Varför gjorde jag så där på jobbet... Och man bannar sig för saker man inte hunnit. Gnager på självkänslan och trycker ner sig själv. TILL INGEN NYTTA!
Så, därför är denna "Jag-är-bra-bok" en perfekt avslutning på dagen! Att få fundera igenom vad jag gjort och skriva ner tre (eller fler!) saker som jag känner mig nöjd med.
Tex:  Idag har jag hjälpt min kollega på jobbet.
        Jag kände mig lugn imorse, trots att pendeltåget var försenat (igen!)
        Jag är en bra förälder.
 
Det kan vara lite svårt i början, i synnerhet om man inte är van att ge sig själv beröm. Så det krävs daglig träning. I början kanke du bara kommer på en sak eller två... En tredje sak kan ju vara att: - Idag har jag bestämt mig för att börja skriva en "må-bra-bok"!!

Men varför varför????
Självkänslan min vän, självkänslan! Idén med boken kommer från Mia Törnbloms bok; "Självkänsla nu!" (kap 9)

En annan punkt i boken är: Tack!
Tacksamhet för det jag har är så viktigt. Oftare och oftare känner jag just tacksamhet.... I mitt fall handlar det oftast om tacksamhet för den underbara familj jag har! Men det kan också vara tacksamhet för att jag kan gå ut och njuta av den friska höstluften. När jag tänker på dessa saker blir jag alldeles lycklig.

I "Jag-är-bra-boken"  finns också en punkt som heter "Hjälp" eller "Jag behöver..." Du kan rikta det till dig själv eller någon som du vill ha hjälp från. Det är starkt att våga be om hjälp! 

Så, gå och köp en fin liten anteckningsbok och ta fram din favoritpenna, lägg dem på nattduksbordet.
Första anteckningarna kanske blir:
Bra: att jag börjat skriva min Jag-är-bra-bok!
Tack: för att jag fick möjlighet att läsa detta blogginlägg och få inspiration.
Hjälp: mig att ha diciplin att skriva i denna bok varje kväll och på så vis förbättra min självkänsla.

Kommentarer
Postat av: ullis på berget

Bra idé, ska genast införskaffa en fin liten bok att skriva och växa i!

2008-10-31 @ 22:35:16
Postat av: malve

Jag började med en sådan bok förra sommaren och jag märkte att jag började hitta mer och mer i vardagen att vara lycklig över. Fast nu har jag slarvat ganska länge...ditt inlägg blir en inspiration till att ta tag i det igen. Tack:)

Postat av: ja du



gå med här : http://www.gratis5.se/user/register/bamsenalle man sammlar poäng som na sne kan lösa in mot gratis presentkort. Man får presentkort genom att bara klicka på hemsidor genom att registrera sig gratis på andra sidor och genom attt bli medlem i gratis ny hetsbrev. Det koster INGETING att vara medlem och ALLLT man gör är gratis lös mer på sidan gå med via min länk och få 25 extra po

2009-05-31 @ 20:20:31
Postat av: Marre

sinnestämningen gör mycket mer än vad man tror alltså och att vara en optimistisk person gör livet så myyyyckeet enklare har jag märkt! :) det är synd vissa inte har klurat ut det än

2009-06-11 @ 19:46:52
URL: http://bahrettah.blogg.se/
Postat av: emma

Har också en sån må bra bok eller jag är bra bok, tror att det är väldigt bra att skriva i den varje dag så att man uppmärksammar och fokuserar på allt bra man gör! Dock är det inte alltid så lätt att hitta motivationen att göra det..

Lycka till!

Mvh emma

2010-03-05 @ 22:57:20
URL: http://keepitnatural.blogg.se/
Postat av: Coach Outlet

thank you for your post!

2010-12-29 @ 09:29:55
URL: http://www.coach7stores.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback